STATUT SOŁECTWA RŻUCHÓW
Rozdział 1.
Zasady ogólne.
§ 1. 1. Lokalną wspólnotę samorządową Sołectwa Rżuchów stanowią jego mieszkańcy.
2. Teren działania Sołectwa obejmuje wieś Rżuchów.
3. Obszar sołectwa Rżuchów przedstawia mapka stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
4. Sołectwo Rżuchów jest jednostką pomocniczą Gminy Sadowie. Mieszkańcy Sołectwa wspólnie
z mieszkańcami innych jednostek pomocniczych tworzą wspólnotę samorządową Gminy Sadowie.
5. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
a. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
b. Statutu Gminy Sadowie,
c. niniejszego Statutu.
§ 2. Niniejszy Statut określa:
1. Rozdział I. Zasady ogólne
2. Rozdział II. Organy sołectwa i zakres ich działania.
3. Rozdział III. Zasady i tryb wyborów Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
4. Rozdział IV. Gospodarkę finansowa sołectwa, zakres działania.
5. Rozdział V. Kontrolę i nadzór nad działalnością organów sołectwa
6. Rozdział VI. Przepisy końcowe
§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Sadowie,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Sadowie,
3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Sadowie,
4) Urzędzie Gminy - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Sadowie,
5) Sołectwie- należy przez to rozumieć sołectwo Rżuchów,
6) Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa Rżuchów,
7) Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć grupę osób wspomagających działania Sołtysa,
wybraną i działającą na zasadach określonych niniejszym Statutem,
8) Zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa Rżuchów.
§ 4. Sołectwo zapewnia zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez:
1) reprezentowanie interesów zbiorowych i indywidualnych mieszkańców Sołectwa przed organami gminy,
2) inicjowanie, organizowanie, realizowanie, a także wspieranie przedsięwzięć mających na celu zaspakajanie
zbiorowych potrzeb mieszkańców,
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 138 – Poz. 699
3) zarządzanie wydzielonym Sołectwu mieniem komunalnym, w tym dysponowanie dochodami z tego
mienia, na zasadach określonych w statucie.
Rozdział 2.
Organy Sołectwa i zakres ich działania.
§ 5. 1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność Sołtysa.
§ 6. 1. Działalność organów Sołectwa jest jawna
2. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
3. Jawność działania organów sołectwa obejmuje w szczególności prawo każdego do uzyskania informacji,
wstępu na zebrania organów sołectwa, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań
publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów sołectwa.
§ 7. 1. Do zadań Zebrania Wiejskiego w szczególności należy:
1) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania Sołtysa z wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego,
2) udział w rozwiązywaniu spraw socjalno – bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku
i innych dotyczących mieszkańców Sołectwa,
3) współdziałanie w kształtowaniu zasad współżycia społecznego,
4) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
5) zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego, przekazanego na rzecz Sołectwa odrębną
uchwałą Rady .
2. Zebranie Wiejskie opiniuje, w części dotyczącej Sołectwa przedstawione do konsultacji przez
Radę projekty uchwał, a także wydaje opinie w innych sprawach, jeżeli przepisy prawa tak stanowią.
§ 8. 1. Zebranie Wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich istotnych dla Sołectwa sprawach oraz wydaje
opinie i wnioski, które przekazuje do Wójta .
2. Uchwały i wnioski Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za”
musi być większa od liczby głosów „przeciw”.
3. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, za wyjątkiem przypadków opisanych w rozdziale III
niniejszego statutu.
§ 9. 1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) co najmniej 15% mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
2) Rady Sołeckiej,
3) Rady,
4) Wójta.
2. Zebranie Wiejskie może być zwołane przez Wójta z własnej inicjatywy.
§ 10. 1. Zebranie Wiejskie zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz w roku.
2. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, posiadający prawa
wyborcze do Rady Gminy.
§ 11. O terminie i miejscu Zebrania Wiejskiego informuje się co najmniej siedem dni wcześniej, poprzez
zawiadomienia w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.
§ 12. 1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy udział w zebraniu bierze, co najmniej 20% uprawnionych do
głosowania mieszkańców Sołectwa.
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 139 – Poz. 699
2. Zebranie Wiejskie zwołane w drugim terminie jest ważne bez względu na ilość osób biorących udział
w Zebraniu. Drugi termin Zebrania można ustalić na ten sam dzień w czasie pół godziny późniejszym od
pierwszego.
3. Ewentualność drugiego terminu jako przesłanki ważności zebrania i podjętych uchwał i wniosków
podaje się w zawiadomieniu o zebraniu.
§ 13. 1. Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys lub przedstawiciel Rady, Wójt lub upoważniona przez
niego osoba.
2. Zebranie Wiejskie protokołowane jest przez protokolanta, którym powinien być członek Rady Sołeckiej
lub inna wyznaczona przez Zebranie osoba.
3. Protokół z Zebrania Wiejskiego powinien zawierać:
1) miejscowość i datę zebrania,
2) stwierdzenie ważności zebrania,
3) porządek zebrania,
4) przebieg zebrania, treść wystąpień, albo ich streszczenie, treść zgłoszonych jak również podjętych uchwał
i wniosków,
5) przebieg głosowania z wyszczególnieniem głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się”,
6) podpisy przewodniczącego zebrania i protokolanta.
4. Do protokołu dołącza się listę obecności, uchwały oraz wszystkie załączniki, jeśli były one przedmiotem
obrad zebrania wiejskiego.
5. Oryginał protokołu wraz z podjętymi uchwałami Zebrania, Sołtys przekazuje do Wójta w ciągu 14 dni,
zaś kopia pozostaje w aktach Sołectwa.
§ 14. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
1) zwoływanie Zebrań Wiejskich,
2) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,
3) wpływanie na aktywność mieszkańców Sołectwa służącą poprawie gospodarki i warunków życia
w Sołectwie oraz dbaniu o czystość i porządek w Sołectwie,
4) reprezentowanie mieszkańców Sołectwa wobec Rady przed organami gminy poprzez udział w sesjach
Rady ,
5) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
6) składanie Zebraniu Wiejskiemu sprawozdań ze swej działalności ze szczegółową informacją
o realizacji finansów Sołectwa oraz złożenie sprawozdania z pięcioletniej kadencji. Sprawozdanie
z pięcioletniej kadencji przyjmowane jest przez Zebranie Wiejskie zwykłą większością głosów
w głosowaniu jawnym na ostatnim zebraniu w kadencji,
7) uczestniczenie w szkoleniach i naradach Sołtysów organizowanych przez Wójta,
8) informowanie radnych i Wójta o zwołaniu Zebrania Wiejskiego,
9) prowadzenie harmonogramu wynajmu sali z zapleczem kuchennym, protokolarne przekazywanie
i odbieranie wynajmowanych pomieszczeń.
§ 15. 1. Pełnienie funkcji Sołtysa ma charakter społeczny.
2. Rada Gminy określa zasady na jakich Sołtysowi przysługuje dieta.
§ 16. 1. Rada Sołecka składa się z ( 3-5) członków, którym przewodniczy Sołtys.
2. Rada Sołecka wspomaga Sołtysa w jego działalności.
3. Działalność Rady Sołeckiej ma charakter opiniodawczy i doradczy.
4. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej jeden raz w roku.
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 140 – Poz. 699
5. Rada Sołecka na każdym posiedzeniu otrzymuje od Sołtysa informacje o stanie środków finansowych
w sołectwie.
6. Każdorazowo do udziału w posiedzeniu Rady Sołeckiej zaprasza się radnych Rady oraz przedstawicieli
organizacji społecznych i stowarzyszeń działających na terenie sołectwa.
Rozdział 3.
Zasady i tryb wyborów Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
§ 17. 1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 5 lat, licząc od dnia wyborów.
2. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoją funkcję do dnia wyborów na nową kadencję.
3. Prawo wybierania Sołtysa i członków Rady Sołeckiej przysługuje osobom stale zamieszkującym na
obszarze Sołectwa, posiadającym prawa wyborcze do Rady Gminy.
§ 18. Sołtysem lub członkiem Rady Sołeckiej może zostać każda osoba posiadająca bierne i czynne prawo
wyborcze, która spełnia warunki określone w § 17 ust. 3
§ 19. 1. Wybory są równe – wyborcy biorą udział w wyborach na równych zasadach, każdemu wyborcy
przysługuje jeden głos.
1. Wybory są bezpośrednie – wyborcy wybierają bezpośrednio Sołtysa i Radę Sołecką spośród
nieograniczonej liczby kandydatów wcześniej zgłoszonych.
2. Wybory są tajne – wyborcom zapewnia się możliwość tajnego dokonania wyboru.
§ 20. 1. Wybory Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zarządza się nie później niż w ciągu sześciu miesięcy
od rozpoczęcia kadencji Rady.
2. Wybory Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zarządza Wójt na dzień ustawowo wolny od pracy, wspólny
dla wszystkich sołectw, ogłaszając równocześnie kalendarz wyborczy, oraz wzory druków niezbędnych do ich
przeprowadzenia.
3. Siedziby Sołeckich Komisji wyborczych, będących lokalami wyborczymi ustalone
są zarządzeniem Wójta.
§ 21. 1. Wójt powołuje Sołeckie Komisje Wyborcze do przeprowadzenia wyborów w poszczególnych
Sołectwach, w składzie 5 członków.
2. W skład Komisji powołuje się pracowników Urzędu lub gminnych jednostek organizacyjnych, a także
nie kandydujących mieszkańców Sołectwa.
3. Członkiem Sołeckiej Komisji Wyborczej nie może być kandydat w wyborach, mąż zaufania oraz
małżonek kandydata, wstępni i zstępni kandydata w wyborach.
4. W przypadku większej ilości zgłoszeń skład Komisji ustalany jest w drodze losowania, przy czym Wójt
ma prawo wskazania jednego pracownika Urzędu lub gminnej jednostki organizacyjnej, który zostanie
powołany w jej skład bez losowania.
5. Warunki organizacyjno- techniczne sprawnego przebiegu wyborów zapewnia Wójt.
6. Członek sołeckiej komisji wyborczej otrzymuje wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy zlecenia
w wysokości ustalonej zarządzeniem Wójta.
§ 22. 1. Rejestry zgłoszeń kandydatów na Sołtysów i członków Rady Sołeckiej oddzielnie dla każdego
Sołectwa, prowadzi z upoważnienia Wójta - Pełnomocnik ds. wyborów będący pracownikiem Urzędu .
2. Po zakończeniu rejestracji, listy kandydatów publikuje Wójt, w formie obwieszczenia, na tablicach
ogłoszeń w Urzędzie i w Sołectwach oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy.
3. Kandydata na Sołtysa może zgłosić każdy mieszkaniec uprawniony do głosowania, dołączając pisemne
oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz listę zawierającą podpisy popierające kandydaturę,
w ilości co najmniej 20 uprawnionych do głosowania, w danym sołectwie. Wyborca może popierać dowolną
liczbę kandydatów.
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 141 – Poz. 699
4. Zgłoszenie listy na członków Rady Sołeckiej zawierającej minimum jedno, a maksymalnie (pięciu
członków Rady Sołeckiej ustalonej w § 16 ust. 1 niniejszego Statutu) – odbywa się analogicznie jak § 22 ust. 3,
przy czym zgłoszenie musi być poparte co najmniej przez 10 osób uprawnionych do głosowania w sołectwie.
5. Zgłaszając kandydata na Sołtysa i członka Rady Sołeckiej, należy podać jego imię i nazwisko, dokładny
adres zamieszkania.
§ 23. Głosowanie odbywa się bez przerwy w godzinach od 8:00 do 18:00.
§ 24. 1. Na kartach do głosowania na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, których wzór określa Wójt
nazwiska umieszcza się w kolejności alfabetycznej.
2. Karty do głosowania pieczętuje się pieczęcią urzędową Gminy oraz pieczęcią Sołeckiej Komisji
Wyborczej.
3. Pieczęć urzędowa Gminy może być naniesiona podczas druku kart do głosowania
§ 25. 1. Wybory prowadzi Sołecka Komisja Wyborcza.
2. Przed rozpoczęciem głosowania Sołecka Komisja Wyborcza sprawdza, czy urna jest pusta, czy
potrzebna ilość kart do głosowania znajduje się w lokalu wyborczym.
3. Od chwili rozpoczęcia głosowania do chwili jego zakończenia w lokalu wyborczym powinni być obecni
przewodniczący lub jego zastępca i co najmniej dwóch członków komisji.
4. Od chwili rozpoczęcia prac komisji do chwili ustalenia wyników głosowania w lokalu wyborczym mogą
być obecni mężowie zaufania wyznaczeni przez kandydatów na Sołtysa lub kandydatów na członków Rady
Sołeckiej. Mąż zaufania winien przedłożyć pisemne pełnomocnictwo wystawione przez kandydata, którego
reprezentuje.
§ 26. 1. Przed wydaniem karty do głosowania wyborca okazuje członkom komisji dowód osobisty lub inny
dokument stwierdzający jego tożsamość.
2. Pobranie karty do głosowania wyborca potwierdza własnoręcznym podpisem w spisie wyborców.
§ 27. 1. Po otrzymaniu kart do głosowania na Sołtysa wyborca stawia znak „X” w kratce obok nazwiska
kandydata, na którego oddaje głos.
2. Po otrzymaniu karty do głosowania na członków Rady Sołeckiej wyborca stawia znak „X” w kratce obok
nazwisk kandydatów, na których oddaje głos, w ilości równej lub mniejszej od składu Rady Sołeckiej.
§ 28. 1. Po zakończeniu głosowania Sołecka Komisja Wyborcza ustala wyniki głosowania i wyniki
wyborów w Sołectwie.
2. Komisja ustala na podstawie spisu wyborców liczbę wyborców, którym wydano karty do głosowania.
3. Przewodniczący w obecności komisji otwiera urnę wyborczą, po czym komisja liczy znajdujące się
w niej karty do głosowania ustalając w ten sposób liczbę oddanych głosów.
4. Kart do głosowania przedartych na dwie lub więcej części oraz dopiski na kartach nie bierze się pod
uwagę.
5. Karty nie opieczętowane pieczęcią obwodowej komisji wyborczej uważa się za nieważne.
6. Gdy liczba oddanych głosów różni się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, komisja
podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności.
§ 29. Za nieważne uważa się głosy jeżeli na kracie do głosowania:
1) na Sołtysa umieszczono znak „X” przy więcej niż jednym nazwisku kandydata lub wyborca nie umieścił
znaku X przy nazwisku żadnego kandydata,
2) na członków Rady Sołeckiej umieszczono znak „X” przy większej liczbie kandydatów niż liczba członków
Rady Sołeckiej określona w Statucie Sołectwa lub gdy wyborca nie umieścił znaku „X” przy żadnym
nazwisku kandydata.
§ 30. 1. Sołecka Komisja Wyborcza sporządza w dwóch egzemplarzach protokół głosowania.
2. Protokół zawiera następujące dane:
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 142 – Poz. 699
1) czas rozpoczęcia i zakończenia głosowania,
2) ilość osób uprawnionych do głosowania,
3) ilość wyborców, którym wydano karty do głosowania,
4) ilość głosów ważnych,
5) ilość głosów nieważnych,
6) okoliczności związane z przebiegiem głosowania i ustaleniem wyników głosowania.
3. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Sołeckiej Komisji Wyborczej, obecne przy jego
sporządzeniu.
4. Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu, Sołecka Komisja Wyborcza przekazuje jeden egzemplarz
protokołu, a także wykorzystane i niewykorzystane karty do głosowania Wójtowi oraz podaje do publicznej
wiadomości wyniki wyborów poprzez wywieszenie drugiego egzemplarza protokołu na zewnątrz lokalu
wyborczego.
§ 31. 1. Wybranym na Sołtysa zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę ważnych oddanych
głosów.
2. Przy równości głosów otrzymanych przez kandydatów o wyborze kandydata decyduje Wójt Gminy
w drodze publicznego losowania przeprowadzonego w ciąg dwóch dni od daty wyborów.
3. Członkami Rady Sołeckiej zostają wybrani kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę
ważnie oddanych głosów.
4. W przypadku, gdy następni kandydaci umieszczeni na liście do głosowania otrzymali równą liczbę
głosów, o wyborze ostatniego członka Rady Sołeckiej decyduje Wójt, w drodze publicznego losowania,
spośród kandydatów o równej liczbie głosów.
5. Losowanie o którym mowa w ust. 2 i 4 przeprowadza się w Urzędzie Gminy w drugim dniu od
zakończenia głosowania, powiadamiając o tym fakcie zainteresowane osoby.
§ 32. 1. Jeżeli w wyborach na Sołtysa został zarejestrowany tylko jeden kandydat, głosowania
nie przeprowadza się, a za wybranego uważa się zarejestrowanego kandydata.
2. Jeżeli w wyborach do Rady Sołeckiej zarejestrowana liczba kandydatów jest równa liczbie członków
Rady Sołeckiej określonej w Statucie, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych członków Rady
Sołeckiej uważa się zarejestrowanych kandydatów.
3. Jeżeli liczba zarejestrowanych kandydatów na członków Rady Sołeckiej jest mniejsza niż 3, brakujących
członków wybiera się na najbliższym ważnym Zebraniu Wiejskim w głosowaniu bezpośrednim i tajnym.
§ 33. 1. W ciągu siedmiu dni od dnia wyborów wyborca może wnieść protest przeciwko ważności
wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przepisów statutu dotyczących wyborów.
2. Protest wnosi się na piśmie do Wójta .
3. Wójt bada zarzuty podniesione w proteście, a także sprawdza prawidłowość ustalenia wyników wyborów
powołując w tym celu Komisję w składzie od 3 do 5 osób.
4. W razie stwierdzenia rażących uchybień, które mogłyby mieć wpływ na wyniki wyborów, Wójt
unieważnia wybory i zarządza ponowne w ciągu czternastu dni od daty ich unieważnienia.
§ 34. 1. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej następuje wskutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji,
2) pozbawienia praw publicznych i wyborczych,
3) śmierci.
2. Wygaśnięcie mandatu wskutek śmierci następuje z mocy prawa.
3. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 1,2 wygaśnięcie mandatu stwierdza Zebranie Wiejskie.
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 143 – Poz. 699
§ 35. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej mogą zostać odwołani przez Zebranie Wiejskie przed upływem
kadencji z powodu:
1) nie pełnienia obowiązków Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej dłużej niż przez okres trzech kolejnych
miesięcy w roku,
2) utraty zaufania mieszkańców Sołectwa.
§ 36. 1. Zarządzenie o zwołaniu Zebrania Wiejskiego w celu ewentualnego odwołania Sołtysa, Rady
Sołeckiej lub poszczególnych jej członków wydaje Wójt w formie zarządzenia, ustalając miejsce, dzień
i godzinę zebrania. W zarządzeniu podaje się wnioskodawców odwołania.
2. Wniosek o zwołanie Zebrania Wiejskiego, o którym mowa w ust. 1 kierowany jest do Wójta .
3. Wniosek musi zawierać uzasadnienie i być podpisany przez co najmniej 15% uprawnionych do
głosowania mieszkańców Sołectwa.
4. W przypadku braku we wniosku uzasadnienia, Wójt nie zwołuje Zebrania.
5. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, na Zebraniu Wiejskim.
§ 37. 1. Głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej trzech osób, wybrana
zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, spośród uprawnionych uczestników Zebrania.
2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba, której wniosek dotyczy.
3. Do zadań komisji należy:
1) przygotowanie kart do głosowania,
2) określenie trybu przeprowadzenia głosowania,
3) ustalenie wyników głosowania i podanie ich do publicznej wiadomości,
4) sporządzenie protokołu z wykonanych czynności .
§ 38. Uchwała Zebrania Wiejskiego o odwołaniu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej z powodu
określonego w § 36 zapada bezwzględną większością głosów przy obecności minimum 25% uprawnionych do
głosowania mieszkańców Sołectwa.
§ 39. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu Sołtysa lub odwołania w trybie § 36 Wójt zarządza wybory
uzupełniające.
2. Wyborów uzupełniających nie przeprowadza się jeżeli ich data przypadałaby w okresie sześciu miesięcy
przed zakończeniem kadencji.
§ 40. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Sołeckiej lub odwołania go w trybie § 36
w skład Rady Sołeckiej wchodzi kandydat, który w wyborach do Rady Sołeckiej kolejno otrzymał
największą liczbę głosów.
2. W przypadku braku kandydata, o którym mowa w ust. 1 lub nie wyrażenia przez niego zgody na wejście
w skład Rady Sołeckiej, wybory uzupełniające przeprowadza Zebranie Wiejskie.
3. Wyborów uzupełniających nie przeprowadza się jeżeli ich data przypadałaby w okresie jednego roku
przed zakończeniem kadencji.
Rozdział 4.
Gospodarka finansowa Sołectwa, zakres działania.
§ 41. 1. Sołectwo prowadzi jawną gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy, przy zastosowaniu
kryteriów: celowości, zgodności z prawem, rzetelności i gospodarności.
2. Środki finansowe z budżetu oraz inne środki uzyskane przez sołectwo można przeznaczyć,
w szczególności na:
1) finansowanie Statutowej działalności Sołectwa,
2) dofinansowanie inicjatyw społecznych w Sołectwie,
Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego – 144 – Poz. 699
3) inwestycje i bieżące utrzymanie mienia gminnego znajdującego się w granicach administracyjnych
Sołectwa.
3. Do dnia 30 października roku poprzedzającego rok budżetowy Sołtys i Rada Sołecka w formie pisemnej
mogą składać do Wójta wnioski do projektu budżetu Gminy.
4. O wyodrębnieniu w budżecie Gminy funduszu sołeckiego przesądza Rada Gminy odrębną uchwałą.
5. Wysokość funduszu sołeckiego określa uchwała budżetowa .
6. Obsługę finansowo-księgową Sołectwa zapewnia Wójt za pośrednictwem urzędu .
Rozdział 5.
Kontrola i nadzór nad działalnością organów Sołectwa.
§ 42. 1. Nadzór nad działalnością organów Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności
z prawem, celowości i gospodarności.
2. Organami kontroli i nadzoru nad działalnością organów Sołectwa jest Rada i Wójt.
3. Wójt wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem.
4. Kontrole działalności organów Sołectwa sprawuje Rada poprzez działanie własne lub wyznaczonych
komisji, w tym komisji rewizyjnej.
§ 43. Organy gminy mają prawo do żądania informacji i danych, dotyczących organizacji
i funkcjonowania Sołectwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień.
Rozdział 6.
Przepisy końcowe.
§ 44. 1. Statut Sołectwa uchwala Rada Gminy Sadowie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Zmian w Statucie dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
3. W przypadkach spornych wiążąca interpretacja postanowień Statutu należy do Rady Gminy.
§ 45. 1. Treść Statutu udostępnia się mieszkańcom do wglądu u Sołtysa i w Urzędzie oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Urzędu Gminy Sadowie.
Przewodniczący Rady Gminy
Mieczysław Podczasi
Statut Sołectwa
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy
Dodaj komentarz
UWAGA! Dodawanie komentarzy tylko dla zarejestrowanych użytkowników. ZALOGUJ SIĘ | ZAREJESTRUJ SIĘ